Thursday, August 11, 2011

Whiteaways Arcade (with translations)

I had to overcome a low kerb at the roadside, before I could enter the Whiteaways Arcade. But after that, I had no problem entering the building. Once inside, I found the place to be wheelchair friendly. I found a nice open-air stage, a lift that can bring me up to the upper floor and a good wheelchair friendly toilet. The success of this building shows that Penang does not lack people who can do accessible design. The problem is that most building owners do not consider disabled access to be important.

Next to this building is the famous "Old Town Cafe". The place is divided into air conditioned and non air conditioned areas. The latter can easily be reached by wheelchair. However, the air conditioned area is raised and there is no ramp to enter that section.

I was in a hurry and did not have the chance to talk to the manager about the possibility of installing a small wooden ramp there. Perhaps someone who reads this can help pass this comment to the management.

Here is the video of the well designed disabled toilet.

(未进入Whiteaways Arcade之前,我得越过路旁的侧石。过后,我可通顺无阻地进入这座建筑物。在里头,我察觉这是一个方便轮椅使用者的地方。我发现这里有蛮不错的露天台,也有电梯方便我爬上上层楼还有无障碍的厕所。这座建筑物的无障碍设计显示槟州并非缺少在这方面的人才。而关键在于许多业主没有考虑到无障碍的设施是无比的重要。

这座大楼的旁边是座著名的咖啡厅“Old Town Cafe”。这里可分为两个部分,一是设有冷气和非冷气的范围。后者既方便轮椅使用者到达的范围。但是,设有冷气的范围在于高层并没有斜坡通道方便进出。

因时间上的紧迫和没有机会会晤这儿的经理以便可安装一个小型木制的斜道的这个可能性。也许当你们阅读到可以帮忙将这个建议提成给管理层。

以下的录影片段是放映出完美的无障碍厕所.)

(Sebelum saya dapat memasuki Whiteaways Arcade, saya perlu melalui satu tingkat kecil yang berada di tepi jalan. Selepas itu, tiada sebarang halangan untuk memasuki bangunan tersebut. Dalam bangunan ini, saya medapati tempat ini merupakan tempat yang mesra untuk orang yang berkerusi roda. Terdapat ‘open-air stage’ yang indah, mempunyai lif yang dapat memudahkan saya pergi ke tingkat atas serta tandas yang akses bagi orang yang berkerusi roda. Melalui kemudahan yang akses dalam bangunan ini telah menunjukkan bahawa kita tidak menghadapi masalah kekurangan orang yang brbakat dalam reka bentuk kemudahan akses. Tetapi masalahnya hanya kebanyakan pemilik bangunan tidak menganggap bahawa kemudahan akses adalah begitu penting.

Di hadapan bangunan tersebut merupakan kedai kopi yang terkenal iaitu “Old Town Cafe”. Tempat ini dibahagikan kepada 2 bahagian iaitu kawasan yang berhawa dingin dan tidak berhawa dingin. Kawasan yang tidak berhawa dingin senang disampai oleh orang yang berkerusi roda. Walaubagaimanapun, tiada ramp yang disediakan untuk memasuki kawasan yang berhawa dingin yang mempunyai tingkat.

Disebabkan kesuntukan masa dan tidak mempunyai peluang untuk berbincang dengan pengurus supaya besar kemungkinan mereka boleh memasang satu ramp buatan kayu yang kecil di sana. Mungkin sesiapa yang telah membaca atikel ini boleh tolong menyampaikan pendapat ini kepada pihak pengurusan.

Di bawah terdapat video yang menunjukkan reka bentuk tandas yang akses:)



No comments:

Post a Comment