Wednesday, August 17, 2011

First Avenue Mall (with translations)



A wheelchair user can enter First Avenue Shopping Mall by the ramp near the Parkson entrance. The ramp has a gentle slope. But it is a bit narrow. (A ramp should not be narrower than 1.2 m or 4 ft. To know more about ramp go HERE. ) The handrail is only at one side, thus this is unsuitable for people who can use only one arm. (Eg. Someone who had stroke.) Near the end of the ramp is a lift. But it is behind a closed door and thus, not so obvious to people who are new to the place. It is good to take note of this lift because the next one is quite far away.

Car parks for disabled people are located near the lifts and the paying machine. I saw a sign saying that non-disabled people's vehicles will be clamped if they parked there. This is a good practice and I hope other shopping malls and public buildings will follow this example.

Once inside, most wheelchair users should not have problem moving around the mall. However I had some difficulties looking for the ground floor disabled toilet because the sign was blocked by a wall. (It is near the ladies' toilet.) There is one feature I dislike about the toilet. The grab bar cannot be flipped up. This can post problem to some wheelchair users who transfer to the toilet bowl by placing their wheelchairs side-by-side the toilet bowl. Please refer to the following videos about flip up grab bar and side transfer to the toilet bowl.

(沿着靠近Parkson出口的斜坡轮椅残障者可以方便进入First Avenue Shopping Mall。这个斜坡的斜度合适。但是,这个斜坡有些狭窄。(斜坡的广度不该少过1.2m或者4ft。为了对斜坡的正确认识,请点击这里。)斜坡旁边只备一个扶把。所以,这会对那些只有一只手能使用的人士造成不便。(比如那些中风者。)靠近斜坡的尾端就是电梯。但是,这个电梯坐落在一个封密大门的后面。所以,特别对于那些第一次到这里的人并不是很明显。最好是有留意到这个电梯因为接下来的电梯离这儿蛮远的。
残障者的停泊车位是靠近电梯和付款机。我看到有个标记显示如有些并非残障者贸然使用这里的泊车位的车子将被反锁。这是一个很好的做法。我希望这样的做法可以成为其它购物中心仿效的榜样。
进到里头,轮椅使用者可自由自在移动。无论如何,我面对一些难度察觉在底层无障碍厕所的坐落处因为它的标字被墙壁遮住。(这是靠近女厕)有一样是我不喜欢的就是厕所里的扶把不能翻转起来。这个情况会对那些惯于把轮椅靠在马桶旁以方便他们从轮椅转移身子到马桶的轮椅使用者造成不便之处。请参阅以下的影片是教导正确的扶把和靠边转移身子的轮椅者。)
(Golongan yang berkerusi roda boleh memasuki pusat membeli-belah First Avenue Shopping Mall melalui ramp yang berdekatan pintu masuk Parkson. Ini merupakan ramp yang sempurna. Tetapi ia agak sempit silikit. (Sebenarnya keluasan ramp tidak patut kurang daripada 1.2m atau 4ft. Sila klik sini untuk mengetahui dengan lebih jelas tentang ramp.) ‘Handrail’/pegangan yang ada pada ramp hanya didapati pada sebelah sahaja. Oleh itu, ia tidak sesuai bagi orang yang hanya berupaya pada sebelah tangannya sahaja. (contohnya: bagi sesiapa yang stroke.) lif adalah terletak berhampiran pada hujung ramp. Tetapi ia berada di belakang pintu tertutup. Oleh itu, ia tidak jelas dinampak terutama bagi sesiapa yang baru datang ke sini. Adalah lebih baik mengambil perhatian terhadap kedudukan lif ini kerana agak jauh untuk menyampai lif yang lain.
Tempat letak kereta yang khas bagi OKU terletak berhampiran dengan lif dan mesin pembayaran. Saya nampak papan tanda yang menunjukkan amaran dan tindakan mengapit kereta yang diletakkan di sini sekiranya adalah dimiliki oleh sesiapa yang bukan OKU akan diambilkan. Ini merupakan suatu amaran dan tindakan yang baik. Ia patut digalakkan dan dilihat sebagai satu contoh yang patut diikuti oleh pusat membeli-belah yang lain.
Tiada sebarang masalah bagi golongan yang berkerusi roda bergerak di sekitar tempat membeli-belah. Walaubagaimanapun saya menghadapi kesukaran untuk mengesan tandas OKU yang diperuntukkan di tingkat bawah kerana papan tandanya dihalang oleh dinding. ( Ia berdekatan dengan tandas perempuan.) satu perkara yang saya tidak suka ialah ‘grab bar’/pegangan yang ada pada dinding tandas itu tidak boleh digerakkan atau halanya tidak dapat diangkat menuru ke atas. Hal yang demikian akan menyebabkan pengguna kerusi roda yang meletakkan kerusi rodanya di sebelah mangkuk tandas semasa memindahkan badannya dari kerusi rodanya ke mangkuk tandas. Sila merujuk kepada rakaman di bawah yang menunjukkan ‘grab bar’ yang dapat digerakkan serta pemindahan badan dari kerusi roda dimana ia diletakkan di sebelah mangkuk tandas. )








2 comments:

  1. HI KUAN AW:
    1 Avenue的无障碍设备算是不錯了,跟据你的指示,我成功
    使用电动轮椅从PAKSON正门进去,然后走完整个1 AVENUE,
    並沒遇到障碍,从1 AVENUE 二楼可直到PRANGIN MALL
    只是通道非常斜,使用电动轮椅上去是沒问题,普通手推轮
    椅是很难上得去,除非有人帮助,但还是有人愿给予帮助,
    只要开口而己。
    PRANGIIN MALL 的设备就比较糟,东西很陈旧了,厕所虽
    轮椅可进入,但设备上是沒残障人士所需的,就只一个马桶
    和水管而己,门也是打开,女厕所就不曉得了,相信也是差
    不多一样,PRANGIN MALL除了无障碍设备简陋外,但还是
    可以使用轮椅自由走动,那儿的商店也多,货品齐全,还可
    讨价还价,我想。。。残障人士可多到此活动,学习接触人
    群和自立等,如決定自己要买什么,学习如何与人议价等,
    这也是走向‘Independent Living“ 的第一步吧。

    ReplyDelete
  2. I agree. I will be showing a video of the links between Prangin Mall, KOMTAR and First Avenue soon.

    ReplyDelete